Oma podcast Spotifyssa ja ensimmäinen jakso ulkona - mitä nyt?

Podcastit ovat nykyään erittäin suosittuja ja kilpailua on niin paljon, että uusi podcast ei pääse välttämättä aivan heti alkuun hakutulosten kärkeen. Monista teemoista ja aiheista löytyy jo iso liuta podcast-jaksoja ja meidän täytyy näyttää Spotifylle, että juuri tämä jakso on yksi parhaista ja merkittävimmistä jaksoista tähän aiheeseen liittyen!

Miten liikkeelle?

Paras tapa nostaa jaksoa hakutuloksissa ja saada Spotifyn algoritmi suosittelemaan sitä uusille kuulijoille, on jakaa jakson suoraa Spotify-linkkiä mahdollisimman aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, jotta Spotifyhin saadaan heti julkaisun jälkeen mahdollisimman paljon kuuntelijoita. Viimeisin jaksolinkki kannattaa siis pitää mukana jokaisessa podcastiin liittyvässä päivityksessä ja viestissä. Avuksi kannattaa valjastaa myös kaikki omat, työnantajan ja jakson vieraiden somekanavat. Jos saat vielä omat someverkostosi aktivoitua ja jakamaan jaksoasi niin aina parempi!

Spotifyn algoritmille tärkeimpiä indikaattoreita ovat jakson kuunteluiden lisäksi myös jakson tykkäykset, se kun ihmiset jakavat jaksoa Spotifysta someseinilleen tai alkavat seuraamaan podcastiä (seuraa-nappi löytyy Spotifysta podcastin nimen alta). Kannattaa siis kannustaa työkavereita, omia seuraajia ja muita potentiaalisia kuuntelijoita seuraamaan podcastia, tykkäämään jaksosta Spotifyssa ja jakamaan sitä!

Julkaisuviikon viestintä

Jaksosta kannattaa viestiä näin julkaisuviikolla mahdollisimman aktiivisesti eri kanavissa erilaisten päivitysten muodossa useaan otteeseen esim. teaserklippiä, podcastin kantta ja äänityksistä otettuja kuvia hyödyntäen. Päivityksiä kannattaa tehdä ihan vaikka päivittäin jos keksit erilaisia päivityksiä ja stooreja jakson aiheeseen, vieraiden taustoihin tai vaikka äänityspäivään liittyen.

90-9-1 säännön mukaan n. 90% päivityksen näkevistä ei reagoi siihen ensinäkemältä millään tavalla, n. 9% reagoi päivitykseen (tykkäämällä), mutta ei klikkaa linkkiä ja ainoastaan n. 1% klikkaa linkkiä. Mitä useammin ihminen törmää jaksoon ja sitä koskeviin päivityksiin, niin sen todennäköisimmin hän klikkaa kuuntelemaan sen Spotifyhin (keskimäärin noin seitsemännellä kerralla).

Mitä jos oma ja vieraiden sometus ei riitä?

Somealustojen ja Youtuben algoritmit ovat tehneet ilmaisen näkyvyyden ja näyttökertojen saamisesta haastavampaa. Jos budjettia vaan on käytettävissä, niin tehokkain tapa kasvattaa päivitysten ja sisältöjen näkyvyyttä ja linkkien klikkausten määrää on laittaa rahaa jaksojen maksettuun markkinointiin. Tähän on kaksi eri lähestymistapaa: markkinoida jaksoa suoraan jakelualustalla tai ohjata kuuntelijoita alustalle somekanavista.

Kuuntelijoita somekanavista

Kuten varmaan jo arvasitkin, niin somemarkkinoinnin kanssa paras tapa ohjata kuuntelijoita jakson pariin somesta on jakson suoran Spotify-linkin sisältävien päivitysten sponsoroiminen. Näkyvyyttä ja mainoksen näyttökertoja saa somekanavissa jo kolminumeroisilla summilla, mutta päivitysten ja linkkien klikkaukset maksavat jo hieman enemmän. Tämä kannattaa huomioida kampanjan tavoitteita ja budjettia määrittäessä, koska linkin klikkaukset ovat luonnollisesti erittäin olennaisia, jotta ihminen päätyy somejulkaisusta Spotifyhin kuuntelemaan jakson.

Podcastin markkinoiminen suoraan jakelualustalla

Kuten mainitsin, niin tämän lisäksi podcastia ja jaksoja voidaan markkinoida myös suoraan jakelualustalla (Spotify tai YouTube). Isoin ero suoraan jakelualustalla mainostaessa on se, että ihminen pääsee kuluttamaan suositeltua sisältöä suoraan poistumatta alustalta, kun taas somekanavissa mainostaessa ihmisen halutaan keskeyttävän somen selaaminen ja siirtymään kuluttamaan sisältöä kokonaan toiselle alustalle. Esimerkiksi Youtubeen ladattua videopodcastia suoraan YouTubessa mainostaessa jo esimerkiksi 50-100 €:n budjetilla saadaan helposti nelinumeroinen luku videon näyttökertoja, koska ihminen on jo valmiiksi alustalla, joka suosittelee mainostettua sisältöä hänelle.

Videopodcastin kanssa sosiaalisen median lisäksi kannattaa siis muistaa myös Youtube-mainokset (Google Adsin kautta). Podcastejä voi mainostaa myös suoraan Spotifyssa ja tähänkin pätee sama YouTuben kautta avattu logiikka. Ihmisellä on huomattavasti matalampi kynnys siirtyä uuden sisällön pariin saman alustan sisällä kuin siirtyä alustalta toiselle. Toki mainoksen täytyy aina olla hyvin rakennettu ja kohdennettu, jotta mainostettu sisältö löytää aiheesta kiinnostuneet ja saa klikkaamaan jakson pariin. Tässäkin täytyy siis erottaa toisistaan mainoksen näyttökerrat ja varsinaiset jakson kuuntelut. Samasta määrästä kuunteluita saa siis maksaa pelkkiä mainoksen näyttökertoja enemmän aivan kuten linkin klikkauksista somealustoilla, joten tähän kannattaa varata budjettia 1000 eurosta ylöspäin.

Jos tarvitset lisää vinkkejä podcast-markkinointiin, niin autamme mielellämme!

Previous
Previous

12 vinkkiä oman podcastin suunnitteluun